آیین

آیین گشایش نگارخانه و کافه هنر گل و مرغ در بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، صبح یکشنبه ۲۰ خرداد ماه، نگارخانه و کافه هنر گل و مرغ در شیراز و با حضور معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس، مدیر کل میراث فرهنگی استان، رئیس و تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر افتتاح شد.
بنابراین گزارش، در این نگارخانه دوره های آموزش صنایع دستی و هنرهای تجسمی با همکاری اساتید برجسته استانی و کشوری، همایش و نشستهای اهالی فرهنگ و هنر ونمایشگاه ها و حراج هنری برگزار می شود.
همچنین در این مجموعه دائمی واقع در خیابان خلد برین که زمینه اشتغال ۱۵ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم را توسط علی تعبدی استاد و هنرمند کاشی هفت رنگ فراهم آورده است، محصولات صنایع دستی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی آموزش، تولید و عرضه می شود.

 

ارگ کریم خان میزبان مسئولان کشوری و استانی در آیین گشایش دومین نمایشگاه “فارس در یک نگاه”

 

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس عصر دیروز پنج شنبه ۱۶ شهریور ماه سال جاری با حضور پویا محمودیان مدیر کل دفتر صادرات معاونت صنایع دستی کشور، مدیر کل و مسئولین میراث فرهنگی استان فارس، کورش کمالی سروستانی رئیس مرکز اسناد وکتابخانه ملی استان فارس ، سولماز دهقانی رئیس کمسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز، سرهنگ علی بامشاد رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان فارس ، لیلا دودمان عضو شورای اسلامی شهر شیراز و دیگر مسئولین استانی گشایش یافت.

مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با اجرای برنامه هایی همچون ادای احترام و اهتزار پرچم جمهوری اسلامی ایران، افتتاح رسمی نمایشگاه توسط مدیر کل صادرات معاونت صنایع دستی کشور، بازدید مسئولان از غرفه های نمایشگاه، برگزاری مراسم دف نوازی، رونمایی از کتاب دستینه ( کنکاشی در هنرهای سنتی و صنایع دستی استان فارس) برگزار شد.

گفتنی است این نمایشگاه تا عصر روز دوشنبه ۲۰ شهریور ۹۶ در معرض دید علاقمندان قرار دارد.

 

مسئول حوزه مطالعات مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس ، از ارسال پرونده آیین چاووشی خوانی اول محرم مردم شهر سوریان بوانات جهت ثبت در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد .


به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس ، مژگان ثابت قدم گفت : پرونده ثبت این اثر ناملموس با بیش از ۱۰۰ سال قدمت ، هفته گذشته پس از طرح و تصویب در شورای ثبت استان به شورای ثبت میراث معنوی (ناملموس) کشور ارسال شد.
وی در تشریح این آیین بیان کرد : در حال حاضر شهر سوریان دارای سه هیئت عزاداری است که هر کدام تکیه مخصوص به خود دارند و در صبح روز اول محرم ابتدا پیر چاووش هر هیئت در تکیه حاضر شده و شروع به چاووش خوانی می کند. پس از حضور دیگر چووشه خوانها و اجتماع مردم، هر هیئت از مسیر جداگانه به طرف مسجد جامع شهر حرکت می کنند.
مسئول حوزه مطالعات مردم شناسی فارس ادامه داد: در این مراسم همه مردم لباس سیاه پوشیده و بیرق های سبز ، مشکی و قرمز بر روی دوش حمل می کنند و هنگامی که مردم سیاه پوش از جلوی منازل و مغازه ها عبور می کنند از طرف پیرچاووشان و پیر غلامان هر هیئت پرچم های مشکی جهت نصب بر سردربها به آنها داده می شود. همچنین مردم و مغازه دارها ضمن استقبال و پذیرایی با دود کردن اسپند و کندر به جمعیت ملحق می شوند و هر سه هیئت در محل مسجد جامع شهر مستقر و به چاووشی خوانی می پردازند . آنگاه پیر چاووشان هر هیئت بر بالای بام مسجد رفته و طی مراسمی خاص پنج بیرق عزا را که چهارتای آن سیاه و یکی قرمز است به نیت پنج تن آل عبا بر بالای بام مسجد علم می کنند که تا آخر ماه صفر بر افراشته می ماند.
گفتنی است استان فارس دارای۵۳ اثرمعنوی(ناملموس) ثبت شده در فهرست میراث معنوی کشور می باشد.



همزمان با هفتمین روز از دهه مبارک فجر آیین ایجاد نخستین اکو موزه عشایراستان فارس درشهرستان فیروزآباد برگزار گردید.


به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، دکتر مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در این مراسم که با حضور معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس، فرماندار فیروزآباد و دیگر مسئولین محلی برگزار شد، اظهار داشت: شهرستان فیروزآباد با آثار ارزنده تاریخی، طبیعی، مذهبی و همچنین صنایع دستی های شناخته شده در سطح ملی و بین المللی یکی از مکانهای پر ظرفیت گردشگری استان می باشد.
وی گفت: با توجه به اهمیت آثار تاریخی شاخص ساسانی در منطقه فیروزآباد این آثار بهمراه آثار ساسانی شهرستانهای سروستان و کازرون شامل کاخ، نقش برجسته و غار در قالب آثار محور ساسانی در نوبت ثبت در فهرست ثبت آثار جهانی یونسکو قرار دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس در ادامه با مهم دانستن جایگاه عشایر از دیدگاه فرهنگ مادی و معنوی به صنایع دستی های شناخته شده عشایر قشقایی فیروزآباد، شامل قالی بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، گبه، چرخ بافی و … اشاره کرد و افزود: به دلیل حفظ و ماندگاری هنرهای سنتی این منطقه و همچنین حمایت از صنعتگران این رشته ها، برخی از آنها را در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسانده ایم. لباس ایلات عشایر نیز که یکی از زیباترین آنها به سبب تنوع رنگ در ایلات عشایر قشقایی نظاره گر هستیم به دلیل حفظ هویت و آداب و رسوم زنان منطقه با پیگیری های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیزدر فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسیده است. همچنین فرآورده های لبنی عشایر نیز قابلیت ثبت در فهرست آثار ناملموس را دارد و در تلاش برای ثبت آن هستیم.
مصیب امیری در پایان اضافه کرد: با توجه به اهمیت موضوع گردشگری و مقوله عشایر در استان و همچنین موارد ذکر شده، اهمیت ایجاد اکوموزه عشایر مشخص می باشد و امیدواریم این اکوموزه که اولین در استان فارس و بزرگترین در کشور می باشد و بنا دارد آداب و رسوم کلیه اقوام عشایر کشور را به نمایش بگذارد تبدیل به غنی ترین اکوموزه کشور و جاذبه ای ویژه برای جذب گردشگران داخلی و خارجی گردد.

در آیینی که با حضور زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری کشور , دکتر نامور مطلق معاونت صنایع دستی کشور و جمعی از مسئولان این حوزه در تهران برگزار شد، از دو تن از هنرمندان فعال استان فارس در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی تجلیل شد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس زهرا الحمدی معاون صنایع دستی استان با اعلام این خبر افزود: پس از موفقیت هنرمندان استان در سومین دوره داوری اعطای نشان ملی و مرغوبیت آثار صنایع دستی در سال گذشته و کسب رتبه دوم کشوری توسط ایشان با ۹۹ نشان ملی، همچنین احراز رتبه اول کشور از نظر کسب نشان به نسبت آثار ارائه شده، تعداد ۲ اثر به داوری بین المللی راه یافت تا در کنار ۱۲ اثر دیگر از کشورمان و آثار کشورهای منطقه در کشور کویت به رقابت بپردازند که در پایان هر دو اثر موفق به دریافت نشان بین المللی گردیدند.
معاون صنایع دستی همچنین افزود: هنرمندان جوان و خوش قریحه استان در رشته های دستبافته های داری و منبت توانستند این افتخار را برای استان به ارمغان آورند. مسعود شهریاری هنرمند جوان از مهد هنرمنبت از شهرستان آباده و بهنام محمدی کشکولی فعال حوزه دستبافته ها در زمینه تولید و صادرات توانستند بار دیگر جایگاه صنایع دستی فارس را بر قله افتخار به رخ بکشند.



مسئول اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خرمبید از آغاز به کار مرمت و بهسازی امامزاده شهداء در این شهرستان خبر داد .


به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس ، محسن طیبی گفت : آیین آغاز به کار مرمت و بهسازی امامزاده شهدا با حضور دکتر زارع نماینده مردم خرمبید در مجلس شورای اسلامی ، فرماندار ، بخشداران و جمعی از مسئولین شهرستانی و استانی برگزار شد .
وی افزود : میزان اعتبار برای این پروژه ۲ میلیارد ریال است که از محل اعتبارات شهرستان تامین شده است .
بنابراین گزارش ، امامزاده شهداء واقع در بخش مرکزی خرمبید می باشد و از دوره سلجوقیان و تیموریان به یادگار مانده که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و از منحصر بفردترین ابنیه تاریخی از نوع خود در کشور می باشد و همواره حفظ و صیانت از این بنا در اولویت کاری اداره میراث فرهنگی شهرستان قرار دارد.
گفتنی است ، در سالهای گذشته مرمت اضطراری در این بنا از سوی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس صورت گرفته است .



مسئول اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فراشبند از برگزاری آیین رونمایی مرمت چهار طاقی تل جنگی در این شهرستان خبر داد .


به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس مرتضی کشاورز اظهار داشت : آیین رو نمایی از مرمت چهارطاقی تل جنگی دوشنبه ۸ شهریور ماه با حضور معاونت فرماندار و مسئولین شهرستان فراشبند انجام شد.
کشاورز با اشاره به مرمت بنا و میزان و محل اعتبار مرمت افزود : پرونده مرمتی آثار تاریخی شهرستان از جمله چهار طاقی تل جنگی گشوده شده است .
وی اضافه کرد : مرمت بنای چهار طاقی تل جنگی در تابستان ۱۳۹۴ با تامین اعتبار ۴۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ۲درصد نفت و گاز با حضور پیمانکار تخصصی مرمت و باستان شناسی تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس انجام گرفت .
گفتنی است چهارطاقی تل جنگی در ضلع جنوب غربی روستای کنارمالک جنب اداره هواشناسی واقع شده و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

 

شهرستان بوانات استان فارس می تواند در ردیف اول ثبت درختان کهنسال کشور از لحاظ تنوع شود

آیین کلنگ زنی اردگاه گردشگری در سده اقلید با حضور معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس، فرماندار شهرستان اقلید، بخشدار سده، مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان اقلید و دیگر مسئولان محلی شهرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، در حاشیه این مراسم، محمد ابراهیم فروزانی معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس با اشاره به اهمیت امور گردشگری و جذب گردشگر در راستای توسعه اقتصادی، فرهنگی و اشتغال بر لزوم توجه به کیفیت امور تأکید کرد.

وی اظهار داشت: حفظ هویت و سنت‌های منطقه از اصول مهمی است که باید به آن توجه کرد و با الهام گرفتن از سنت‌ها و میراث فرهنگی منطقه و همچنین ارائه خدمات و برنامه‌های متناسب با این ظرفیت‌ها، در راستای جذب گردشگر کوشید.

گفتنی است، اردوگاه گردشگری شهر سده با مساحت ۱۵ هزار مترمربع، شامل فروشگاه و سوغات سرا، سوئیت های اقامتی، نمایشگاه صنایع دستی، کافی شاپ، فضای سبز، تالار پذیرایی چند منظوره و …. با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیاردریال و پیش بینی اشتغال ۲۵ نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم توسط سرمایه گذار بخش خصوصی احداث خواهد شد.

 

سرپرست اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فراشبند از لغو مراسم افتتاحیه جشنواره آیین زندگی سنتی فراشبند به دلیل تقارن با زمان حضور شهدای گمنام در فراشبند خبر داد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس مرتضی کشاورز با بیان اینکه این برنامه و مراسم افتتاحیه در آینده ای نزدیک برگزار حواهد شد گفت: به حرمت خون شهدا با تغییر در این برنامه، زمان برگزاری مراسم متعاقبا اعلام خواهد شد.
بنابراین گزارش ، نخستین جشنواره آیین زندگی سنتی فراشبند قرار بود از پنجشنبه امروز (۲۴ بهمن ماه ) به مدت سه روز در فراشبند برگزار شود که به دلیل تقارن با حضور شهدای گمنام این برنامه به آینده موکول شد.


آئین برافراشتن پرچم سرخ حسینی، آئینی سنتی است که ریشه در گذشته مردم شهرستان داراب دارد، آیینی که خودجوش و بی منت بخشنامه‌های اداری، زمینه‌سازی شده و از نیاکان به ارث رسیده است



 

از دیرباز شهر دوبرجی یک روز قبل از محرم طی مراسمی صمیمی به استقبال ازماه محرم رفته و با چاووشی خوانی نوحه سرایی و ازدحام، بیرقی را به چوبی وصل کرده روی پشت بام حسینیه این شهر نصب می‌کنند.

این مراسم آئینی در سال‌های اخیر مورد توجه و استقبال مردم سایر شهرها و روستاهای داراب قرار گرفته است کاروانی متشکل از کودکان، زنان و مردان، در حالی که سرشار از حزن و اندوه هستند و مردان با حمل شمشیر بر کمر، در حلقه‌ای متشکل از مردم، از امامزاده محمد فورگ به سمت مهدیه دوبرجی حرکت می‌کنند.

پرچم سرخ حسینی توسط این گروه حمل می‌شود و زنان و دختران گلاب می‌پاشند و پسران نوجوان گهواره حضرت علی‌اصغر(ع) را بر دوش حمل می‌کنند و زنی در نقش ربابه، گرداگرد گهواره، با بغض، در فراغ فرزند شیون می‌کند.

کوچه‌ای در میان کاروان‌ها باز می‌شود و دختران نوجوان، حامل قرآن پیشاپیش همراهانی که پرچم سرخ حسینی را حمل می‌کنند، به سمت محل نصب پرچم می‌روند. پژواک مرثیه‌ای پیوسته و دلنشین، جمعیت را به یاد حسین‌ابن‌علی(ع) و یاران با وفایش در کربلا می‌اندازد و چهره‌ها خیس از اشک‌های گرمی است که از به‌درد آمدن دل، به گونه‌ها جاری می‌شود. زمین و آسمان نیز پُر می‌شود از گلبرگ‌های گل محمدی که به دست زنان بر سر دختران حامل پرچم و قرآن، ریخته می‌شود. پرچم به جایگاه می‌رسد، به بند تیرک وصل می شود و همراه با نوحه و مرثیه و فریاد “یاحسین” به سمت آسمان بدرقه می‌شود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس روز گذشته مراسم آیین برافراشتن پرچم سرخ حسینی در شهر دوبرجی
شهرستان داراب برگزار شد در این رابطه مژگان ثابت قدم مسئول ثبت میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس در حاشیه این مراسم درجمع خبرنگاران گفت : درحال حاضر ۱۲ آیین عاشورای فارس شامل تعزیه شیراز، سروستان، کازرون، صحرارود فسا، خرمبید و مراسم عزاداری عاشورای روستای دوان، همچنین مراسم خیمه های برافراشته زرقان، سینه زنی قطاری شیراز و سینه زنی لاری ها و مراسم عمه کبار خرمبید و چک چکو و چارچوگردانی استهبان از جمله آئین های مذهبی عاشورایی فارس است که در فهرست ملی ایران به ثبت رسیده است.
به گفته وی هدف از ثبت این آیین ها معرفی آنها به نسل ها بعد است که با توجه به ارزشمندی و خاص بودن مراسم هریک دارای ویژگی های منحصر بفردی
می باشد.
ثابت قدم درخصوص مراسم برافراشتن پرچم سرخ حسینی در بخش فورگ داراب نیز گفت : این یکی از مراسم های شهرستان داراب در شهر دوبرجی است و ویژگی های خاصی دارد و هم اکنون پرونده ثبت ملی این آیین در دست تهیه است . وی همچنین افزود: روند ثبت ملی آثار زمان بر است و طولانی مدت اما با این حال تمامی تلاش خود را درجهت ثبت هرچه سریعتر آئین ها و مراسم خاص استان به خصوص آیینه های مذهبی خواهم کرد.

 

 

 

 

 

 

 


کازرون یکی از شهرستان های فارس است که مانند دیگر شهرهای کشور هنوز هم آیین و مراسم مذهبی محرم به صورت سنتی و با حضور خیل عظیمی از عاشقان اباعبداله الحسین (ع) برگزار می شود .


به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس آیین محرم در این شهرستان چندین روز قبل از حلول ماه محرم آغاز می گردد . به طوری که اهالی پیش از حلول ماه محرم ، علاوه بر سیاه پوش کردن بقاع متبرکه ، مساجد و منازل روضه، تکایا و حسینیه ها ، دکان ها و بازار ، خودشان نیز لباس مشکی می پوشند و برای امام حسین(ع) و سایر شهدای کربلا عزادار می شوند و به اصطلاح پند می نشینند و تا آخر ماه صفر از انجام هر گونه مراسم شادی نظیر خواستگاری ، عروسی و ختنه سوران و غیره خودداری می کنند . آنها معمولا از شب ۲۷ ذیحجه مشکی پوش می شوند . هنگام پوشیدن لباس سیاه اطرافیان به او می گویند : مبارک امام حسین باشد ؛ یعنی زنده باشی و هر سال برای امام حسین(ع) سیاه پوش بشوی و نیز مصیبتی برایتان پیش نیاید که در سوگ فرو روی و سیاه بر تن کنی .
آنان بعد از اتمام ماه صفر، درسه روز آخر ماه ربیع الاول برای « بابا آدم و نه نه حوا» سیاه پوش هستند و بعد از آن لباس سیاه را از تن بیرون می آورند .
زنان نیز نوزاد خود را در اولین محرم بعد از تولد ، لباس سبز ، در دومین محرم لباس سفید و در سومین محرم لباس مشکی می پوشانند که از سال چهارم به بعد مشکی پوشی بچه ها ادامه می یابد . از ده ، بیست روز پیش از محرم ، رهبر و مسوول نوحه خوان ها ، تعزیه گردان ها و تعزیه خوانها را در مسجد و یا منزل خود دور هم جمع می کنند و نسخ نوحه ها یا تعزیه مربوط به هر شب از شبهای دهه اول محرم و نیز روز عاشورا و شام غریبان را به دست آنان می دهند و آنها را تمرین می دهد تا درز شبهای مذبور و روز عاشورا به خوبی و بدون مشکل ، آهنگ های مخصوص نوحه و تعزیه بخوانند .
پیش از محرم تکایا ، حسینیها و محل اجتماع عزاداران را هم چراغانی می کنند و علم بر پا می کنند . در قدیم ، فانوس و چراغ نفت سوز در بالای چوب می آویختند و امروزه با نصب چوب یا میله فلزی در زمین و لامپ کشی و نور افکن چراغانی می کنند . بانیان هیات ها ، کلید انبار و وسایل عزاداری و تعزیه را به دست تدارکاچی می سپارند تا وسایل را برای شبهای دهه اول آماده و مرتب کنند.
بنابراین گزارش در این شهرستان از قدیم رسم بود ، اعیان ، تجار و کسانی که وضع مالی خوبی داشتند در آستانه محرم که آغاز سال هجری ، قمری است ، خونریزان کنند و گوسفندی را ذبح و گوشت آن را بین فقرا یا همسایگان و آشنایان تقسیم و توزیع کنند . بعضی ها که دستشان به دهانشان می رسید ، ولی وضع مالی خوبی نداشت خروسی را ذبح می کردند و به مستحقی می دادند . اهالی در پخش گوشت نذری و قربانی ، آش نذری و غیره ، صله رحم و همسایه ها را نیز در نظر دارند.
عمل خونریزان در آستانه محرم بدان جهت است که محرم را ماه حرام و پرنحوستی می دانند که نحوست آن دامن امام و اهل بیت وی را در کربلا گرفت ، به طوری که به شهادت رسیدند یا به اسارت رفتند . لذا اهالی برای اینکه خون کسی در این ماه بر زمین نریزد حیوانی را پیش مرگ خود و دیگران می کنند . آنان در مورد ماه های محرم و صفر می گویند :«محرم زر است و صفر آینه » یعنی با مشاهده هلال ماه محرم ، زینت آلات طلا می نگرند و با دیدن هلال ماه صفر در آینه نگاه می کنند.
گفتنی است ، هیات های عزادارن محلات عزاداران محلات هفت گانه شهر ، از شب اول محرم تا شب عاشورا و نیز روزهای تاسوعا و عاشورا و شب های یازدهم (شام غریبان) تا سیزدهم و روز سیزدهم تشکیل شده و به مجالس روضه و بقعه شاه حمزه ( مصلای نماز جمعه فعلی) رفته ، عزاداری می کنند .
هر روز از ساعت سه یا چهار بعد از ظهر ، در همه محله ها صدای ساز و نقاره ساز زنها و نقارچی و کمک آنها به صدا در می آید و انواع آهنگ های حماسی حسینی نواخته می شود که تا پاسی از شب ادامه دارد . مهترها از طرف بانی عزاداری دعوت شده و از شب اول تا شب محرم و صبح روزهای تاسوعا و عاشورا و نیز هنگام تعزیه ، به نواختن آهنگ های عزا و حماسی می پردازند . روز عاشورا ، بعد از اتمام عزاداری مهترها انعام خود را از بانی عزاداری دریافت کرده و می گویند: خدا بدهد برکت .
عزاداران هر محله از شب اول محرم ، در میدان یا محل عزاداری اجتماع می کنند . زنجیرزنها و سینه زنها هم جمع می شوند و زمان حرکت هیات به مجالس روضه فرا برسد . در گذشته ، هیات ها به هر مجلسی که خود می خواستند می رفتند ، و همین کار باعث می شد مدتها در پشت در، برخی مجالس که عزاداران محله دیگری در آن بودند معطل بمانند. گاهی همین معطل ماندن ها باعث کدورت و خشونت و اختلاف بین هیات ها می گردید . اما امروزه طبق برنامه از پیش تایین شده به عزاداری و نوحه خوانی می پردازند .
در کازرون از قدیم الایام هفت دسته سینه زنی مشهور بود . سینه زنان محله بالا ، مصلی ، بازار ، گنبد، آهنگران ، کوزه گران و محله چهابی . تعزیه را در میدان های محلات برگزار می شود مثل میدان حسینیه در بازار .
بازیگران صحنه های تعزیه همیشه مردان خوش صدا و پسر بچه ها بودند که نقش زنان و دختران را همان ها با پوشیدن روسری و چادر سیاه ایفا می کردند . شمر سراپا سرخوش می شد با کلاه خود سرخ و چکمه و شمشیر به دست و مردان اهل بیت ، شال و سربند سبز می پوشیدند .
در روز عاشورا ، پس از برگزاری نماز صبح ساز و نقاره شروع به نواختن آهنگ های غم انگیز می کند و با صدای آن جوانان و مردان میان سال و حتی پیر مردان با اخلاص و اندوه گرد هم می آیند و دسته های سینه زنی کنند و سرانجام به تکیه و سرانجام به تکیه محل برگردند و در حوالی ظهر به خانه های خود برگردند.
در عصر روز عاشورا مراسم شام غریبان در بعضی از حسینیه های کازرون برگزار می شود که در این مراسم ، مردم اکثرا سیاه پوش هستند و اندوهگنامه همهمه می کنند که با ورود شام غریبانی ها در حسینیه ، جمعیت آرام می گیرند . شام غریبانی ها همراه دو پیش قراول وارد می شوند که در این زمان هم چراغ ها خاموش می شود ، شاخه های سبز نخل ، کپرهای سوخته و خیمه گاه مختصری در گوشه و کنار صحن بر پا می شود . نوای محزون نی دم به دم رساتر می شود و در آخر هم به همین صورت مراسم شام غریبان به پایان می رسد .
میزبانی در زیارتگاه سید محمد بین التلین
در شهرستان کازرون رسم است که صبح عاشورا دسته های سینه زنی به زیارت سید محمد بین التلین بروند . سید محمد بین التلین زیارتگاهی است در گوشه شمال شرق کازرون که میان تل های کبیر(یا تل برجی) در جنوب زیارتگاه ، تل دراز در مشرق زیارتگاه و تل سنگ شاه در شمال زیارتگاه قرار دارد . گورستان عمومی شهر ، در دامنه تل سید محمد (دامنه جنوبی تل سنگ شاه) واقع شده و در حقیقت خود این بخش ، تل کوچکی است که بریدگی های کم عمقی ، آن را از تل های اطراف جدا می سازد .
این زیارتگاه در جوار محله کوزه گران واقع است و از قدیم رسم بوده که اولین دسته سینه زنی که به عزاداری در صبح عاشورا به این مکان مقدس می رفته از عزاداران همین محله بوده است؛ و اولین دسته ای که وارد این مکان می شود پس از عزاداری میزبان هیات های دیگر عزاداری از محله های مختلف کازرون شامل : عزاداران کوی چهابی ، گنبد ، آهنگران ، بازار و …. می شود . هیات های عزاداری یکی یکی وارد صحن زیارتگاه می شوند و سلام می دهند ؛ سلام به فرزند موسی بن جعفر که می خوانند :
ای پسر موسی جعفر سلام ای ثمر گلشن حیدر سلام
اما نحوه میزبانی در صبح عاشورا از دسته های سینه زنی چنین است که سینه زنان محله چهابی یا کوزه گران ، تنی چند از میان خود را وامی دارند تا از تمام دسته های سینه زنی که به زیارتگاه می آیند ، با شیر و شربت پذیرایی کنند و وسایل مورد نیاز آن ها را از قبیل بلندگو و محل استقرار سینه زنان و نوحه خوانان ، ترتیب ورود و خروج پرچم داران ، دسته موزیک ، کتل داران ، عماری ها ، شده و اسباب و اسیران و عزادران را بدهد . با مامورین انتظامی شهر همکاری و همراهی کنند و در استقلال آن ها ، خطابه ای در خوش آمد گویی و شرح وقایع حماسی کربلا بخوانند و نیز بر روی عزاداران گلاب بپاشند و نقل و شیرینی تعارف کنند ، وقت را نگه دارند تا تداخل نشود و هر گروه به نوبت و در وقت معین به صحن آیند ، عزاداری کنند و به موقع از صحن خارج شوند و جای خود را به دسته ی دیگری از عزاداران بدهند . در اخر پس از عزاداری هردسته در محله خود بوسیله غذاهای نذری پذیرایی می شوند .
لازم به ذکر است که زیارتگاه سید محمد بین التلین ، در شبهای جمعه و اعیاد و سوگواری های مذهبی از جمعیت زیارت کنندگان و آنان که به دیدار مزار عزیزان از دست رفته شان می آیند پر می شود .
محرم و عاشورا در فرهنگ مردم دوان
همچنین دوانی ها هر ساله به یاد عاشورای کربلای مراسم خاصی را بجای می آورند که در نوع خود جالب و قابل توجه است . تب وتاب عاشورا نه از اول محرم که روزها قبل از آن در میان مردم به وجود می آید . آنها که نذر دارند در تدارک لوازم و مواد اولیه آش و نذورات خود بر آیند .
تعاون در انجام دهه عاشورا بسیار چشمگیر است . مردم بدون اینکه مجمع خاصی در جهت تقسیم وظایف و تکلیف تعیین کنند خود به کارهای مختلفی که در نهایت به اجرای مراسم سینه زنی در روز عاشورا می انجامد ، می پردازند .
در دوان دو محله وجود دارد . محله پایین و محله بالا . مراسم عاشورا از قدیم الایام در این دو محله به طور جداگانه اجرا می شده است و تا به امروز نیز ادامه دارد . هیچگاه نشده است که دو محله یک هیات تشکیل دهند . در هر محله فامیلی وظیفه اجرا و انجام مراسم عاشورا را به عهده دارند . آش امام نیز از نذورات آنها است که در خانه شان طبخ می شود و مجلس شب عاشورا ، زنان در پای گهواره علی اصغر نیز در همان خانه برگزار می گردد .
سینه زنی از شب هفتم شروع می شود . معمولا بعد از تاریک شدن هوا ، آنگاه که مردم از صحرا و باغ و کوه برگشتند و استراحت کردند ، گروه سنج و دمام زن در محل تجمع شروع به نواختن می کنند و بدین وسیله ندای گرد آمدن برای اجرای مراسم سینه زنی را سر می دهند .
سینه زنی ابتدا با چند نفر که به وسط میدان آمده و در یک نیم دایره قرار گرفته اند شروع و به مرور که عده شان زیاد تر می شود در یک دایره قرار می گیرند که با آمدن « سر خون » (تک خوان) مراسم سینه زنی شکل خود را می گیرد .

صبح روز عاشورا هنگام طلوع خورشید صدای سنج و دمام در فضای ده طنین انداز می شود . مردم تک تک روانه محل تجمع می شوند و کم کم در حالی که پیراهن های خود را از تن خارج می کنند به صف سینه زنان می پیوندند چون شبهای پیش ابتدا نوحه های آغازین خوانده می شود و بعد از تکمیل شدن دایره ها سرخون به وسط میدان می آید و نوحه خوانی می کند بعد از انجام سینه زنی ، در میدان هیات به دسته های کوچک تقسیم می شود و بر اساس مسیری که از پیش تعیین می شود به حرکت در می آیند . در وسط هر گروه یک نفر تک خوان قرار می گیرد و اشعاری که خاص حرکت است می خواند و بقیه نیز در جواب ، بیت اول هر نوحه را با صدای رسا می خوانند . بعضی از خانواده ها نیز نذر نوحه خوانی شب عاشورا را درپای گهواره علی اصغر دارند . از این نظر وقتی هیات از کوچه آنها می گذرد ، گهواره را میان جمع می آورند و به دست سینه زنان می سپارند. سینه زنان را بالای دست می برند و ضمن اینکه آن را در هوا می چرخانند نوحه علی اصغر می خوانند .
در ظهر عاشورا سینه زنان بعد از رفتن به همه خانه های نذر دارن به محل تجمع بر می گردند و آخرینمرحله سینه زنی را به پایان می برند . در مرحله پایانی ، جماعت سینه زنان را شوری دیگر می گیرد . حرکات دست و پا سنگین و موزون و با انرژی بسیار و صدای نوحه خوانی هماهنگ و رسا در فضا طنین انداز می شود .
بعد از ظهر عاشورا روستا بعد از چند روز و شب آرام می گیرد . کوچه ها خلوت می شود و روستا از تب و تاب می افتد .

 


چک چکو نام یکی ازمراسم عاشورایی شهرستان استهبان در فارس است که در عصر روز عاشورا با شکوه خاصی برگزار می شود.


به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس با توجه به باورهای مذهبی مردم در عصرروز عاشورا لشکریان ملعون یزید پیکر مطهر حضرت اباعبدالله الحسین را به دروازه شام آویختند و بچه های شام برسر مبارک آن حضرت سنگ می زدند و یا به تعبیر دیگری لشکریان یزید پس از قتل و غارت یاران امام حسین (ع) با اسب بر اجساد شهدا می تاختند و آمده است که لشکریان یزید پس از به شهادت رساندن امام حسین (ع) و یاران وفادارش بسیار افسرده و سست اراده شدند و عمربن سعد برای اینکه روحیه یأس به سربازانش غالب نشود دستور می دهد که به رقص و پایکوبی بپردازند وبراساس این باور ها مردم استهبان مراسم ویژه ای برگزار می کنند که در این مراسم افراد دو قطعه چوب به اندازه یک مشت در دست گرفته و به هم می کوبند صدای به هم خوردن چوبها در خیل عظیم جمعیت تداعی کننده صدای سم اسب هایی است که برپیکر شهدا می تاختند و حرکات موزون و آهنگین بودن این مراسم تداعی کننده پایکوبی لشکریان عمر بن سعد است .
بنابراین گزارش ازعصرعاشورا تانزدیکی نیمه شب تمامی هیئت های مذهبی به صورت سینه زنی و زنجیر زنی به حسینیه ی محله اهر، محل چار چو گردانی حاضر وپس ازح
ضور آخرین هیئت ، ۱۲ مرد قوی هیکل که بعضاً ازبزرگان آن هیئت می باشد چارچو را پس از گذشت یکسال از حسینیه بیرون آورده و بردوش خود می چرخانند و پس از اتمام کار مجدداً چاچو را به محل سابق خودبرده تا در سال بعد مجدداً از آن استفاده نمایند. اینان چارچو را نمادی از مظلومیت امام حسین (ع) دانسته و براین باورند که در عصر عاشورا هودجی از آسمان فرود آمده و جسم امام حسین (ع) را در خود جای داده وبه آسمان صعود کرده است واین چارچو گردانی نمادی از آن هودج است که از سالهای بسیار دور با حساسیتی خاص همراه با سیل عظیم جمعیتی ناگفتنی تابدین زمان در استهبان مرسوم بوده است . این شعائر و آئین های مذهبی در استان فارس تنها مختص شهرستان استهبان بوده و درسایر نقاط ایران نیزبه جزء ناحیه یزد درهیچ جا رواجی نداشته است گفتنی است درشهرستان استهبان در سیزدهمین روز ازماه محرم نیز مراسمی از سوی حسینیه تیرو نجان و مسجد یزدیان به صورت ویژه در شهر استهبان برگزار می شود. در این مراسم نمادی از کاروان اسیران ، بازار شام و طایفه بنی اسد با لباسهای خاص شبیه سازی شده اند و درحالیکه تعدادی از کودکان ملبس به لباسهای عربی و با زنجیرهایی به یکدیگر بسته شده اند به اسارت برده می شوند .طایفه بنی اسد نیز با لباسهای خاص بیل وکلنگ بردوش به شکل انسانهایی زحمت کش در حال حرکتند ، کاخ یزید برپاست ، در پیشاپیش اسرا افردای ماهر در نقش شمر و دیگر فرماندهان یزید با لباسهای سرخ نشان سوار براسب ها به رجز خوانی مشغولند ودر انتهای کاروان نیز سیل عظیمی از زنجیر زنان کاروان راهمراهی می کنند.


 



قوانین و مقررات اداری :



—–قوانین دورکاری در اداره های دولتی
بخشنامه ۸۹/۹/۱۶
بخشنامه ۸۹/۱۰/۱۱
بخشنامه ۸۹/۱۰/۲۶
بخشنامه ۹۰/۲/۲۷
بسته اجرایی دورکاری
.
.

استقرار دولت الکترونیک
آیین نامه۱
آیین نامه۲
پروتوکل
پرتال مردمی
مدیریت اسناد
بخشنامه ۹۱/۱۱/۲۵
بخشنامه ۸۲/۸/۲۱
بخشنامه  ۸۷/۸/۲۵
بخشنامه ۸۸/۱۲/۱۷
بخشنامه ۸۹/۱۰/۱۲
بخشنامه ۹۰/۰۴/۱۹
بخشنامه ۹۱/۰۳/۲۷
بخشنامه ۹۱/۱۰/۰۳
.
.

تطبیق و شناسایی فضاهای مازاد
طرح ساماندهی فضاهای اداری
آیین نامه اجرایی
ضوابط فضاهای اداری
بخشنامه  ۹۰/۳/۷
بخشنامه  ۹۰/۴/۱  ۱
بخشنامه  ۹۰/۴/۱  ۲
.
.

آیین نامه ها و مقررات معاونت گردشگری
شیوه نامه اجرایی صدور پروانه بهره برداری بند “ب” دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی
آیین نامه اجرایی ثبت شرکت خارجی
قانون اجازه ثبت شرکت خارجی
شرح وظایف مدیران فنی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری
شیوه نامه معرفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی جهت دریافت جوایز صادراتی
آیین نامه نظارت بر تأسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری
شرح وظایف راهنمایان گردشگری
ضوابط واحدهای پذیرایی بین راهی کشور
ضوابط ساخت واحدهای پذیرایی
.
.

آیین نامه ها و مقررات معاونت میراث فرهنگی
طرح توجیهی تأسیس موزه ها
فرم اطلاعات مرمتگران آثار منقول
شناسنامه فنی آسیب شناسی اموال تاریخی و فرهنگی منقول
شرح خدمات طرح محتوایی موزه ها
فرم اطلاعات مرمتگران با تجربه
گزارش وضعیت اموال فرهنگی و تاریخی منقول
گزارش حفاظتی و مرمتی اموال فرهنگی و تاریخی منقول
گزارش طرحهای با اعتبار بیش از ۴۰۰ میلیون ریال
قوانین ، دستورالعملها و مقررات مرتبط با معاونت میراث فرهنگی در قانون اساسی
.
.

آیین نامه ها و مقررات معاونت صنایع دستی
صدور پروانه تولید کارگاهی
جواز تأسیس تشکیل تعاونی
ثبت نام در کلاسهای آموزش صنایع دستی
آزمون هماهنگ ورودی دوره های آموزشی
آموزش هنرهای سنتی
.
.

آیین نامه ها و مقررات معاونت سرمایه گذاری
آیین نامه اجرایی قانون توسعه گردشگری
آیین نامه اقامت گاه های بوم گردی استان
درجه بندی تأسیسات گردشگری ( مهمانپذیرهای کشور )
آیین نامه اصلاحی درجه بندی تأسیسات گردشگری